Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela a przedawnienie — ważne informacje
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela przysługuje wszystkim osobom poszkodowanym, którym towarzystwo ubezpieczeniowe zaoferowało niewystarczające świadczenia lub też, kiedy zostały one zaniżone przez firmę ubezpieczeniową. Zgodnie z prawem, termin na złożenie reklamacji jest taki sam, jak termin przedawnienia się roszczeń o odszkodowanie. Na odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela mamy więc trzy lata, ale sytuacja zmienia się nieco, jeśli roszczenia wynikają ze szkody powstałej w wyniku przestępstwa.
Wówczas poszkodowany ma aż dwadzieścia lat na złożenie reklamacji. Można ją złożyć ustnie, pisemnie i w niektórych przypadkach drogą mailową, natomiast ubezpieczyciel musi udzielić odpowiedzi w czasie nie dłuższym niż trzydzieści dni. Jeśli klient w określonym czasie nie otrzyma odpowiedzi od ubezpieczyciela, to uznaje się, że została ona rozpatrzona zgodnie z wolą zgłaszającego, a poszkodowany może złożyć wniosek do Rzecznika Prasowego, który nakłada karę pieniężną na towarzystwo ubezpieczeniowe.
Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?
Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl
Czy odwołanie od decyzji ubezpieczyciela przerywa bieg przedawnienia?
Tak. Zgłoszenie roszczeń do towarzystwa ubezpieczeniowego, do czego mają prawo wszyscy poszkodowani, przerywa bieg przedawnienia. Oznacza to, że wyznaczony przez prawo termin zaczyna biec na nowo dopiero od momentu, kiedy firma ubezpieczeniowa powiadomi poszkodowanego na piśmie o odmowie lub też przyznaniu odszkodowania. Wychodzi więc na to, że odwołanie od decyzji ubezpieczyciela daje poszkodowanemu jeszcze więcej czasu na egzekwowanie własnych roszczeń i nie doprowadza do tego, że sprawa może się przedawnić, zanim zostanie całkowicie wyjaśniona. Warto jednak podkreślić, że w szczególnie skomplikowanych sprawach odpowiedź na reklamację może być udzielona nawet do sześćdziesięciu dni od złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela, o czym poszkodowany powinien zostać poinformowany przez pracownika ubezpieczalni.
Przedawnienie kontra odwołanie od decyzji ubezpieczyciela — jak nie przegapić terminu?
Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku znajomość przepisów prawnych, które jasno mówią o tym, że termin kończy się wraz z końcem roku kalendarzowego, w którym minęły trzy lata od powstania szkody. Na podobnej zasadzie działa przedawnienie spraw w przypadku poszkodowanych w wyniku przestępstwa, ale w tym wypadku termin jest wydłużony do dwudziestu lat.
Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?
Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl
Jeśli poszkodowany nie jest zadowolony ze świadczeń otrzymanych po wypadku przez firmę ubezpieczeniową, to powinien złożyć reklamację właśnie w tych terminach. W przeciwnym razie towarzystwo ubezpieczeniowe będzie miało podstawy, aby odmówić poszkodowanemu, a pieniędzy nie będzie można odzyskać. Warto więc zapamiętać o terminach, które zobowiązują poszkodowanego, oraz o terminach, jakich musi trzymać się ubezpieczyciel, ponieważ nieznajomość prawa w tym zakresie może okazać się kosztowna przede wszystkim dla poszkodowanego.
Proces ten można przeprowadzić samodzielnie, ale wymaga on sporej wiedzy i biegłości w kruczkach prawnych, na których bazują towarzystwa ubezpieczeniowe. Wiele osób decyduje się w tym zakresie na pomoc profesjonalistów, takich jak eksperci z firmy Helpum. Dzięki bogatemu doświadczeniu w tym zakresie pomogą w zebraniu argumentów w postaci dokumentacji i fotografii, a tym samym znacząco zwiększą szansę na to, aby klient odzyskał pieniądze. Obszerna wiedza w tym zakresie pomoże pracownikom Helpum zadbać o wszelkie detale, dopilnować terminów i odciążyć poszkodowanego.