Szkody powstałe w trakcie transportu mogą być wynikiem błędu ludzkiego lub okoliczności pozostających poza kontrolą przewoźnika. Ubezpieczenie towarów stanowi istotny element w procesie logistycznym oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, zapewniając ochronę przed różnorodnymi ryzykami, które mogą zaistnieć w trakcie realizacji przewozu.
Spis treści:
Szkoda w transporcie to sytuacja, w której przewożony towar:
Tego rodzaju zdarzenie może wystąpić na każdym etapie realizacji przewozu, bez względu na miejsce i czas jego wystąpienia. Przewozy dzielą się na:
Zdarzenie może mieć miejsce na dowolnym etapie realizacji przewozu, niezależnie od miejsca i czasu jego wystąpienia. Przepisy dotyczące przewozów drogowych dzielą szkody w transporcie na:
Postępowanie oraz regulacje prawne dotyczące szkód w transporcie określają wspomniane przepisy. Na mocy tych przepisów szkoda w transporcie dzieli się na:
Ujawnienie szkody następuje zazwyczaj w chwili przekazania ładunku odbiorcy. W takiej sytuacji osoba upoważniona do odbioru przesyłki może podjąć decyzję o:
Zgodnie z treścią art. 65 ust. 1 Prawa przewozowego oraz art. 17 ust. 1 Konwencji CMR, szkoda musi powstać w okresie pomiędzy przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem. Pojęcie szkody w kontekście przewozu towarów należy rozumieć jako uszczerbek ilościowy lub jakościowy, który obniża wartość przewożonego towaru lub uniemożliwia jego właściwe wykorzystanie. W świetle przepisów prawa, szkoda może przybrać formę:
Dodatkowo, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe regulacje prawne rozszerzają zakres definicji szkody o opóźnienie w dostawie towaru.
Pogląd, jakoby szkoda mogła zostać zgłoszona ubezpieczycielowi dopiero w momencie otrzymania noty obciążeniowej, nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa. W wielu przypadkach takie opóźnienie może skutkować utratą prawa do odszkodowania.
Terminowe zgłoszenie szkody umożliwia ubezpieczycielowi podjęcie działań, takich jak powołanie rzeczoznawcy, zaangażowanie detektywa czy zlecenie działań ekspertom. Ich zadaniem jest dokładna ocena okoliczności szkody oraz udzielenie wsparcia w ograniczeniu odpowiedzialności przewoźnika lub innych podmiotów uczestniczących w procesie przewozu.
Zachowanie właściwego terminu zgłoszenia stanowi zatem nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale również kluczowy element ochrony interesów ubezpieczonego i skutecznego dochodzenia roszczeń.
Minimalny zakres dokumentacji wymaganej do rozpatrzenia zgłoszenia szkody można podzielić na następujące kategorie:
Dostarczanie wyżej wymienionych dokumentów jest absolutnie niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia zgłoszenia szkody i ustalenia odpowiedzialności.
Jeśli uważasz, że decyzja ubezpieczyciela dotycząca szkód powstałych w transporcie została wydana bez uzasadnionych podstaw, przysługuje Ci prawo do jej zaskarżenia oraz dążenia do zmiany takiego rozstrzygnięcia.
W szczególności, w sytuacjach, gdy towarzystwo ubezpieczeniowe zaniżyło wartość należnego odszkodowania, odmówiło jego wypłaty lub w inny sposób naruszyło Twoje prawa jako ubezpieczonego, oferujemy kompleksowe wsparcie prawne. Zapewnimy profesjonalną pomoc w sporządzeniu odwołania od decyzji ubezpieczyciela, wskazując na ewentualne uchybienia formalne lub merytoryczne.
W przypadku, gdy procedura odwoławcza okaże się nieskuteczna, podejmiemy działania mające na celu ochronę Twoich interesów przed sądem.
Prawo przewozowe, choć na pozór nakłada na przewoźnika odpowiedzialność w oparciu o zasadę ryzyka, przewiduje określone wyjątki i przesłanki, które umożliwiają jej wyłączenie.
W myśl art. 65 ust. 2 ustawy Prawo przewozowe, odpowiedzialność przewoźnika zostaje wyłączona w sytuacjach, gdy szkoda została spowodowana:
Przewoźnik, w każdej z powyższych sytuacji, ma obowiązek udowodnić okoliczności, które wyłączają jego odpowiedzialność za powstałą szkodę.
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki (z wyjątkiem opóźnienia), jeżeli wykaże, że szkoda powstała w wyniku:
Wykazanie jednej z powyższych przesłanek skutkuje ustawowym domniemaniem jej prawdziwości, co oznacza, że druga strona sporu zobowiązana jest do przedstawienia dowodu przeciwnego.
Sytuacja przewoźnika na gruncie Konwencji CMR różni się od tej uregulowanej w prawie krajowym. Zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji CMR, przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie przewozu towaru wynikło z jednej z następujących przyczyn:
W przypadku, gdy polecenie zmiany umowy pochodzi od osób uprawnionych, a przewoźnik nie wykonuje go w sposób należyty lub w ogóle go nie realizuje, powstała szkoda podlega naprawieniu. Wysokość odszkodowania w takich sytuacjach ustalana jest na podstawie zasad określonych w art. 80 ustawy Prawo przewozowe. Przepis ten precyzuje kryteria i ograniczenia dotyczące odszkodowań, mając na celu wyważenie interesów stron oraz zapobieżenie nadmiernemu obciążeniu przewoźnika.
Sytuacja przewoźnika na gruncie Konwencji CMR różni się od tej uregulowanej w prawie krajowym. Zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji CMR, przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie przewozu towaru wynikło z jednej z następujących przyczyn:
Co więcej, w myśl art. 19 Konwencji CMR, opóźnienie w przewozie towaru zachodzi w sytuacji, gdy nie został on dostarczony w uzgodnionym terminie, a w przypadku braku umowy co do terminu – gdy czas przewozu przekroczył okres, jaki mógłby być uznany za odpowiedni dla starannego przewoźnika.
Z kolei art. 17 ust. 4 Konwencji CMR przewiduje, że odpowiedzialność przewoźnika nie powstaje także w przypadkach, gdy szkoda wynikła z:
W przypadku, gdy odpowiedzialność przewoźnika obejmuje jedynie część szkody, jest ona ograniczona do zakresu tej części. Wyłączone jest przy tym powoływanie się przez przewoźnika na usterki techniczne pojazdu, którym realizowany był przewóz, jak również na winę osób wynajmujących pojazd lub ich pracowników.
Obowiązek wykazania przesłanek wyłączających odpowiedzialność ciąży na przewoźniku. Jeżeli przewoźnik skutecznie przedstawi dowód na istnienie takiej przesłanki, uznaje się, że jego twierdzenia są zgodne z rzeczywistością, chyba że osoba uprawniona udowodni przeciwną okoliczność.
W sytuacjach przewozu żywego inwentarza lub towarów wymagających specjalnych warunków transportu, przewoźnik zobligowany jest udowodnić, że działał z należytą starannością, podejmując stosowne środki i postępując zgodnie z otrzymanymi wytycznymi, aby skutecznie wyłączyć swoją odpowiedzialność.
Nasza wiedza i wieloletnie doświadczenie pozwolą nam skutecznie zająć się Twoim problemem. Przeprowadzimy szczegółową analizę Twojej sprawy, uwzględniając wszystkie aspekty prawne i faktyczne, a następnie przygotujemy jasne i konkretne rekomendacje dotyczące dalszego postępowania. Dzięki temu zyskasz pełną kontrolę nad sytuacją i pewność, że podejmowane działania są najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb. Pozwól Helpum zadbać o Twoje interesy i spraw, by proces rozwiązywania problemów związanych ze szkodami transportowymi przebiegł sprawnie i bez zbędnych komplikacji.