Odszkodowanie za nieudane wakacje — orzeczenie
Zmarnowany urlop dla większości osób wiąże się z ogromnym stresem, a ten zaś powoduje, że czas zarezerwowany na odpoczynek zamienia się w mniejszą lub większą gehennę. Podstawą prawną do dochodzenia odszkodowania bądź zadośćuczynienia w tym zakresie jest art. 13 dyrektywy 2015/2302 z dnia 25 listopada 2015 roku.
Zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie zapewniają, aby organizator był odpowiedzialny za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora, czy też przez innych dostawców usług turystycznych. W polskim prawie kwestia ta została dodatkowo uregulowana w ustawie z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Ustawa ta zastąpiła obowiązującą wcześniej ustawę o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 roku.
Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?
Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl
Niezgodność oferty wakacyjnej z opisem — czy należy mi się odszkodowanie?
Klienci biur podróży decydują się na konkretne oferty ze względu na szereg czynników. Kierują się lokalizacją, widokiem z pokoju hotelowego, wysokim standardem i wszelkimi dodatkowymi usługami. Jeśli jednak na miejscu okazuje się, że zapewniony pokój nie ma widoku na morze, tylko na przeciwległą ścianę budynku, a w pokojach jest grzyb czy mrówki, zaś głośne zachowanie innych gości uniemożliwia odpoczynek, to są to już podstawy do tego, aby walczyć o zwrot kosztów.
To samo dotyczy obniżonego standardu posiłków, braku zapowiedzianych atrakcji (takich jak animacje dla dzieci czy wycieczki fakultatywne) oraz zanieczyszczonej plaży, która w katalogu jawiła się jako raj na ziemi. W każdym z tych przypadków klienci biura podróży mogą poczuć się oszukani, a w związku z tym mają pełne prawo walczyć o to, aby odzyskać część pieniędzy zainwestowanych w wakacje, które okazały się czymś zupełnie innym, niż przypuszczali. Wszelkie niezgodności powinny być zgłaszane już od początku pobytu.
Odszkodowanie za skrócony pobyt na wczasach — co warto wiedzieć?
Biuro podróży jest w pełni odpowiedzialne za nienależyte wykonanie umowy, a więc między innymi za skrócony czas wakacji. Jednocześnie instytucje tego rodzaju bardzo często powołują się na czynniki niezależne i szereg okoliczności, aby uniknąć wypłaty odszkodowań. Osoby, które z różnych przyczyn musiały skrócić czas trwania wakacji, powinny zgłosić do biura podróży reklamację z żądaniem. Jeśli biuro będzie chciało zwolnić się z odpowiedzialności, to będzie musiało wykazać szereg okoliczności, na które nie miało wpływu.
Tymczasem klientom w takich sytuacjach zależy przede wszystkim na odzyskaniu pieniędzy za niewykorzystany czas czy też odszkodowania za stres i dyskomfort, na które zostali narażeni. Dochodzenie swoich praw w takiej sytuacji może być żmudne i stresujące, ale na szczęście można skorzystać z usług profesjonalnych firm, takich jak Helpum, które zajmują się odzyskiwaniem pieniędzy dla klienta.
Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?
Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl
Odszkodowanie od biura podróży za nieudane wakacje — jakie są Twoje prawa?
Jeśli Twoje wakacje okazały się pod jakimś względem niezgodne z tym, co przewidywała wybrana oferta, masz prawo starać się o odszkodowanie lub zadośćuczynienie. Jako klient biura podróży możesz domagać się od niego obniżki ceny wycieczki za każdy okres, w trakcie którego została stwierdzona niezgodność. Można również starać się odzyskać odszkodowanie za tak zwany zmarnowany urlop.
Jak się okazuje, klienci mogą domagać się zwrotu kosztów za każdy etap całej podróży, a więc na przykład kosztów dojazdu na lotnisko, opłaty za parking, kosztów leczenia czy też wszelkich innych kosztów poniesionych przez turystę ze względu na to, że biuro podróży nie wywiązało się z umowy. O wszelkich nieprawidłowościach należy na bieżąco i niezwłocznie poinformować organizatora. Dodatkowo warto sfotografować wszelkie zauważone odchylenia od normy czy umowy. Organizator powinien wówczas zapewnić świadczenie zastępcze lub usunąć nieprawidłowości.
W jaki sposób mogę uzyskać odszkodowanie za odwołane wakacje?
Osoby, których wakacje zostały odwołane niezależnie od nich, mają pełne prawo do uzyskania stosownego odszkodowania. Jak wygląda cały proces? Przezorni turyści już na etapie planowania wakacji zabezpieczają kopie umów z biurem podróży i korespondencję z biurem podróży, aby w razie ewentualnych problemów z łatwością dochodzić swoich praw. Za przelot lub przejazd autokarem w przypadku zorganizowanych wycieczek również odpowiada biuro podróży, dlatego klienci mogą walczyć o dodatkowe odszkodowanie za odwołany lot.
W razie odwołanych wakacji należy stworzyć pisemną reklamację, na której znajdą się dane osobowe wszystkich roszczących, a także uzasadnienie dla złożenia reklamacji. Pismo to powinno zostać złożone w biurze podróży, a odszkodowanie można uzyskać nawet po trzech latach od nieudanych wakacji. Klient powinien wówczas dysponować umową z biurem podróży, a w wielu przypadkach pomoc prawna okazuje się jedyną opcją, aby odzyskać pieniądze.
Firma Helpum to grupa profesjonalistów, którzy od lat zajmują się odzyskiwaniem pieniędzy dla swoich klientów. Korzystanie z naszych usług to gwarancja tego, że nasi klienci nie będą narażeni na stres i żmudną walkę z biurami podróży, a finalnie odzyskają pieniądze za nieudane lub też odwołane wakacje. Bazując na dostarczonej dokumentacji, jesteśmy w stanie przeprowadzić cały proces walki o odszkodowanie bez udziału klienta.