ul. św. Marcin 29/8, 61-806 Poznań kontakt@helpum.pl

Pełna naprawa czy kasacja? Kluczowe różnice między szkodą częściową a całkowitą

Przeczytasz w 4 minut

Kierowcy, których auta uległy poważnym uszkodzeniom podczas wypadku czy stłuczki, zwykle stają w obliczu sporego dylematu. Zniszczenie newralgicznych elementów samochodu, takich jak deska rozdzielcza czy chłodnica, często prowadzi do stwierdzenia szkody całkowitej. Czy warto wówczas decydować się na kosztowną naprawę? A może najlepszym rozwiązaniem jest kasacja pojazdu? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje na ten temat.

Szkoda częściowa a całkowita — kiedy Twój samochód nadaje się jeszcze do naprawy?

Wielu kierowców ma emocjonalny stosunek do swojego samochodu i nie wyobraża sobie wymiany na inny pojazd. Decyzja o naprawie mocno uszkodzonego samochodu powinna być poprzedzona rozmową z ekspertem, który weźmie pod uwagę nie tylko koszty, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy czy ewentualnych pasażerów. Dopasowanie poszczególnych elementów czy części blachy może być drogie, a wcale nie przekładać się na komfort jazdy porównywalny z tym przedwypadkowym.

Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?

Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl

Ponadto zastępcze części stosowane podczas większych napraw mogą odbiegać pod względem jakości od tych oryginalnych. Usterki silnika, skrzyni biegów czy instalacji elektrycznej najczęściej kończą się kasacją, podobnie jak gruntowna naprawa blacharki. Samochód nadaje się do naprawy wówczas, kiedy jej koszt jest dużo niższy niż jego wartość, a naprawa finalnie zagwarantuje bezpieczeństwo i solidność pojazdowi.

Szkoda całkowita a szkoda częściowa — jakie koszty naprawy decydują o ostatecznym werdykcie?

Jeśli koszty naprawy samochodu po wypadku są niewielkie, to większość kierowców decyduje się właśnie na naprawę, zamiast inwestować w nowy samochód. Wystarczy wówczas dodać do siebie koszt nowych części i koszt prac naprawczych, a następnie porównać tę kwotę z ceną nowego pojazdu, odejmując od niego zysk ze złomowania uszkodzonego samochodu. Jeśli finalnie będzie to opcja bardziej opłacalna i jednocześnie zapewniająca bezpieczeństwo, warto się na nią zdecydować.

Należy jednak pamiętać o tym, że wiele firm zajmujących się demontażem pojazdu dolicza dodatkową opłatę za transport uszkodzonego pojazdu na lawecie. Naprawa samochodu przewyższająca jego koszt może okazać się zgubna, zwłaszcza jeśli na zastępczych częściach będzie on ulegał kolejnym awariom i generował dodatkowe koszty związane z naprawą. Summa summarum na naprawę pojazdów po wypadku warto się decydować, jeśli jest ona w stanie doprowadzić auto do pierwotnego stanu i nie jest droższa od auta.

Co lepsze — szkoda całkowita czy częściowa? Praktyczne porady dla kierowców

W przypadku szkody całkowitej wartość naprawy przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku, a zatem nie ma dla niej uzasadnienia. Wysokość odszkodowania OC jest wówczas szacowane przez pomniejszenie wartości pojazdu sprzed wypadku o jego wartość po wypadku, a różnica wypłacana jest w ramach odszkodowania. Jeśli szkoda jest częściowa, to samochód opłaca się naprawić, a wówczas ubezpieczyciel pokrywa koszty naprawy.

Potrzebujesz pomocy z podobną sprawą?

Zadzwoń (+48) 605 879 003 lub napisz kontakt@helpum.pl

W przypadku polisy autocasco, która nie jest obowiązkowa, poszkodowany sam decyduje o tym, czy chce zgłosić szkodę. W tym wypadku ubezpieczyciele kierują się wewnętrznymi procedurami, ale najczęściej szkoda całkowita dotyczy pojazdów, których koszt naprawy wynosi 70 procent kosztu pojazdu sprzed wypadku. Indywidualne procedury i wycena dotyczy również szkody częściowej, dlatego warto znać regulamin ubezpieczyciela, zanim rozpocznie się z nim rozmowy na temat uzyskania odszkodowania.

Szkoda częściowa i całkowita — jak uniknąć pułapek przy likwidacji szkody?

Dla towarzystw ubezpieczeniowych uznanie szkody za całkowitą jest o wiele korzystniejsze, ponieważ dzięki temu wypłacane są niższe odszkodowania. Warto pamiętać, że większość ubezpieczalni działa w taki sposób, aby swoim klientom wypłacać jak najmniejsze kwoty. Poszkodowany powinien być wyczulony na próbę zaniżenia kosztu samochodu sprzed wypadku i próbę uznania szkody za całkowitą, podczas gdy w rzeczywistości naprawa wcale nie jest droższa od pojazdu.

W przypadku szkody częściowej ubezpieczyciele bardzo często źle oszacowują koszty napraw albo wpisują w kosztorys części zamienne, które są gorszej jakości. Jeśli doszło do jakichkolwiek nieprawidłowości, które zostały w porę zauważone przez poszkodowanego, można zakwestionować kwalifikację szkody i przedstawić własne argumenty. Często konieczne okazuje się skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy, ale dzięki temu można zaoszczędzić sporo pieniędzy.

W Polsce codziennie dochodzi średnio do kilkudziesięciu wypadków drogowych, a to oznacza, że w skali roku ogromna liczba kierowców zastanawia się nad tym, jak najlepiej dla siebie rozwiązać kwestię uszkodzonego pojazdu. Powyższe informacje mogą okazać się dla nich pomocne, ale warto pamiętać o tym, że każda sprawa jest indywidualna i posiłkować się wiedzą ekspercką ludzi doświadczonych w tym zakresie. W każdej sytuacji powypadkowej jedno z rozwiązań będzie zarówno bardziej opłacalne, jak i bezpieczne, a dokładna analiza pozwoli na przemyślany wybór.

comments powered by Disqus