ul. św. Marcin 29/8, 61-806 Poznań kontakt@helpum.pl

Zaniżone odszkodowanie

Rozpoznanie, że wypłacone ci odszkodowanie jest zaniżone, wymaga fachowej wiedzy. Ubezpieczyciele o tym wiedzą i to wykorzystują. Poniżej zebraliśmy najczęstsze triki stosowane przez ubezpieczycieli.

Spis treści:

  1. Jak wygląda kalkulacja naprawy?
  2. Co jest najczęściej zaniżane?
    1. Ceny części zamiennych i ich rodzaj
    2. Koszty robocizny
    3. Materiał lakierniczy
    4. Zakres naprawy
  3. Jak walczyć z ubezpieczycielem?
    1. Reklamacja
    2. Pozew
    3. Dopłata do odszkodowania

Jak wygląda kalkulacja naprawy?

Każda kalkulacja zawiera te same elementy. Są to: części zamienne, materiał lakierniczy, robocizna, czynności naprawcze. Wszystko to wpływa na wysokość kosztów naprawy. Wiedza ta jest bardzo przydatna w walce z ubezpieczycielem. Kwota dopłaty może być jednak dokładnie wyliczona tylko przez rzeczoznawcę.

Co jest najczęściej zaniżane?

Ubezpieczyciele działają według schematu. Odszkodowania zaniżone są z tych samych powodów od zawsze. Poniżej omówienie najważniejszych trików ubezpieczycieli.

Ceny części zamiennych i ich rodzaj

Części zamienne są zazwyczaj najdroższym elementem kalkulacji naprawy. Ubezpieczyciel może stosować części oryginalne lub nieoryginalne – zamienniki. Części nieoryginalne są oczywiście tańsze niż oryginalne. Czasami w kalkulacjach można znaleźć części używane, które są najtańsze. Stosowanie ich jest zabronione.
Kolejnym sposobem jest stosowanie potrąceń lub różnego rodzaju rabatów na ceny części. Ich stosowanie też jest zabronione.

Koszty robocizny

Robocizna jest zaniżona zawsze. Chociaż powinna ona odpowiadać średniej z rynku lokalnego, to zazwyczaj jest ona co najmniej dwa razy niższa.

Materiał lakierniczy

Bez lakieru nie ma możliwości wykonania naprawy. Także koszty materiału lakierniczego są zaniżane. Ubezpieczyciel może zupełnie pominąć stosowanie lakieru, uwzględnić lakier gorszej jakości bądź obniżyć jego cenę. Obniżenie może wynieść od 50% do nawet 70%.
Warto zwrócić uwagę na wiek swojego samochodu. Jeśli jest nowy bądź wciąż znajduje się na gwarancji, to powinien zostać naprawiony w ASO, gdzie stawki są odpowiednio wyższe.

Zakres naprawy

Najtrudniej jest, jeśli ubezpieczyciel nie wymieni wszystkich uszkodzonych części lub nie nakaże ich lakierowania. Np. gdy jakąś część trzeba wymienić, a ubezpieczyciel nakazuje tylko jej lakierowanie. W takim przypadku konieczna jest konsultacja z rzeczoznawcą samochodowym.

Jak walczyć z ubezpieczycielem?

Spór z ubezpieczycielem może być prowadzony na wiele sposobów. Niestety niewiele z nich cokolwiek daje. Przede wszystkim trzeba mieć na to pieniądze i czas.

Reklamacja

Pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji. Każdy ubezpieczyciel ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji w 30 dni. Jeśli się spóźni, reklamacja zostaje uznana.
Reklamacja musi być dobrze napisana. Konieczne jest napisanie, dlaczego odszkodowanie jest zaniżone. Można napisać, że np. ceny części zamiennych są nieprawidłowe lub zostały zaniżone koszty robocizny.
W tym przypadku warto skorzystać z pomocy niezależnego rzeczoznawcy. On dokładnie wie, ile ubezpieczyciel powinien dopłacić.
Co, jednak gdy ubezpieczyciel nie uzna reklamacji? Wtedy musisz pójść do sądu.

Pozew

Złożenie pozwu jest skomplikowane. Trzeba znać przepisy i umieć go napisać. Należy też uiścić opłatę od pozwu. Później konieczne będzie wpłacenie zaliczki na biegłego sądowego. Zaliczka może wynieść od 1000 zł do 2000 zł.
Jest jeszcze trzecia droga – dopłata do odszkodowania. Polega ona na zawarciu z nami umowy, na podstawie której sprzedajesz nam prawo do odszkodowania. Jest to najprostszy i najszybszy sposób rozwiązania twojego problemu.

Dopłata do odszkodowania

Najtrudniej jest, jeśli ubezpieczyciel nie wymieni wszystkich uszkodzonych części lub nie nakaże ich lakierowania. Np. gdy jakąś część trzeba wymienić, a ubezpieczyciel nakazuje tylko jej lakierowanie. W takim przypadku konieczna jest konsultacja z rzeczoznawcą samochodowym.
Dla dobra poszkodowanych maksymalnie uprościliśmy proces uzyskiwania dopłaty do odszkodowania. Wystarczy, że za pomocą specjalnego formularza lub mailowo prześlesz nam podstawowe dokumenty w sprawie (decyzja i kosztorys). Skontaktujemy się z tobą najszybciej jak to możliwe i przedstawimy propozycję rozwiązania sprawy. Pamiętaj, że nie pobieramy żadnych opłat za analizę sprawy! Po prostu przedstawiamy ci ofertę, która nie jest wiążąca i nie obciąża cię z żadnymi kosztami.

Zobacz więcej w naszej bazie wiedzy

Jak odzyskać zaniżone odszkodowanie?